Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
Zeszły rok przyniósł zmianę trendu w rekrutacjach zakładach produkcyjnych przemysłu motoryzacyjnego. Większa przewidywalność zamówień i wyższa stabilność łańcucha dostaw spowodowały, że wzrosła liczba pracowników etatowych przy nieznacznym ograniczaniu tymczasówki.

Na koniec 2023 r. zatrudnienie, u analizowanych poniżej ośmiu pracodawców w sektorze dostawczym1 w Polsce wyniosło łącznie niespełna 63,9 tys. osób. To o ponad 2,1 tys. więcej niż na koniec 2022 roku. Zwiększyła się znacząco liczba pracowników etatowych (niemal 2,3 tys. miejsc pracy) przy jednoczesnym ograniczeniu zapotrzebowania na zatrudnionych przez agencje pracy (-106 osób).

Dane w odniesieniu zmian, jakie nastąpiły w II połowie zeszłego roku pokazują dalsze zmniejszenie liczby pracowników tymczasowych. Od lipca do grudnia zeszłego roku ubyło łącznie 420 miejsc pracy . Zmniejszyła się liczba pracowników tymczasowych (o 623 osób) ale w tym samym okresie wzrosła liczba pracowników etatowych (o 203 osób). W związku z tym trendem zmalał odsetek pracowników tymczasowych, z których korzystają dostawcy motoryzacyjni. O ile na koniec 2022 roku średni wynik dla analizowanych firm wynosił 11,50 proc., pół roku później wzrósł do około 12,8 proc. aby na koniec 2023 roku spaść do 10,96 proc.

Kolejny rok z rzędu, pozycję największego pracodawcy w tym segmencie zachował koncern ZF. Niemiecki dostawca na koniec 2023 roku zatrudniał 12 853 pracowników. W zdecydowanie większym stopniu przybyło pracowników etatowych (+1 239 osób) niż najętych przez agencje pracy (+303 osoby). Niemal połowa nowych miejsc pracy powstała w II połowie zeszłego roku (710 osób), przy czym spadł nieznacznie popyt na pracowników tymczasowych (-122 osoby). Tak znaczący wzrost zatrudnienia związany jest w przypadku tego dostawcy przede wszystkim z rozbudową ośrodków inżynieryjnych, centrum IT oraz zapotrzebowaniem na pracowników funkcji globalnych, takich jak HR, finanse czy zakupy.

W Polsce ZF ma 9 zakładów (po trzy w Częstochowie i Wrocławiu oraz po jednym w Czechowicach-Dziedzicach, Gliwicach i Bielsku-Białej) a także 4 ośrodki badawczo-rozwojowe (Częstochowa, Bielsko-Biała, Łódź i Wrocław). Ponadto ZF posiada w naszym kraju Europejskie Centrum Obsługi Finansowej, Centrum Informatyczne oraz Biuro Zakupów.

Po awansie w 2022 roku, drugą lokatę utrzymał koncern Lear. W ciągu 12 miesięcy zeszłego roku zatrudnienie u tego amerykańskiego dostawcy wzrosło o ponad pół tysiąca (+518) osób. Wzrosła wyłącznie liczba pracowników etatowych (o 635 osób) a ograniczono zapotrzebowanie na pracowników agencyjnych (o 117 osób). Łącznie na koniec 2023 roku w ośmiu zakładach (dwóch w Tychach, Bieruniu, Mielcu, Jarosławiu, Legnicy, Pruszkowie i Pikutkowie) oraz w trzech centrach rozwojowych (Tychy, Legnica i Pruszków) pracowało 10 831 osób, w tym 9 013 na etacie. W II półroczu minionego roku zauważalne jest nieznaczne ograniczenie poziomu zatrudnienia, o 214 osób, przy czym większość przypadła na pracowników etatowych (-144 osób).

1 Analiza nie obejmuje danych z spółki LG Energy Solution Wrocław, która na koniec 2022 była 3. największym pracodawcą

Pełna wersja artykułu jest dostępna w kwartalniku AutomotiveSuppliers.pl review 1/2024.
 
automotivesuppliers pl review 64 Pobierz kwartalnik

Archiwalne wydania „AutomotiveSuppliers.pl review” są dostępne bezpłatnie w serwisie AutomotiveSuppliers.pl (dla subskrybentów).
0
Udostępniono
baza dostawcow

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

RABUGINO Sp. z o.o.
Etisoft Sp. z o.o.
CWS Polska
Gergonne Polska  Sp. z o.o.
FABER CNC
Zakład Wyrobów Metalowych STRUMET Sp. z o. o.