W I połowie 2012 roku produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 1 757 szt. To o 206 szt. mniej niż przed rokiem (-10,49 proc.).
Ten spadek jest efektem mniejszego eksportu autobusów niż w zeszłym roku przy cały czas pomyślnej krajowej koniunkturze. Dodatkowo w tym okresie zostało wyprodukowanych 37 trolejbusów oraz 500 podwozi autobusowych i szkieletów konstrukcyjnych.
Cały czas zdecydowanym liderem jest MAN, który w I połowie tego roku wyprodukował 529 autobusów, o 70 szt. (-11,68 proc.) mniej niż rok wcześniej. Dodatkowo do tego wyniku trzeba dopisać ponad 200 podwozi (wysłanych m.in. do Singapuru, Hiszpanii, Izraela) oraz ponad 100 szkieletów konstrukcyjnych autobusów turystycznych marki Neoplan, które w ramach projektu Premium zostały wysłane do niemieckiego zakładu w Plauen. Spośród wszystkich wyprodukowanych przez MAN autobusów w 2012 r. do polskich klientów trafiło 41 szt. (7,7 proc. udziału w całej produkcji), co jest naprawdę dobrym wynikiem.
Drugie miejsce wśród producentów autobusów w Polsce zajęło Volvo, które w I połowie br. wytworzyło łącznie 382 autobusy, czyli o 20 szt. mniej niż przed rokiem (-4,97 proc.). Wśród nich najwięcej wytworzono konstrukcji miejskich (w tym m.in. 26 egzemplarzy dla Meksyku), a następnie turystycznych. Po I połowie roku odnotowano także poprawę koniunktury w segmencie międzymiastowym - m.in. dzięki kolejnym kontraktom do Norwegii. Co ważne, w tej kategorii zostały wyprodukowane pierwsze w Polsce autobusy nowej generacji - Volvo 8900. Jego konstrukcja w znacznej mierze jest oparta na aluminium i tworzywach sztucznych, co wymagało reorganizacji całej linii produkcyjnej. Kolejny strategiczny segment w ofercie zakładu to autokary z rodziny 9500/9700/9900. To aktualnie jedyne autobusy turystyczne powstające na terenie Polski i podstawa naszej produkcji tego typu konstrukcji. Udział w produkcji polskich klientów, który niestety w przypadku Volvo jest cały czas na niewielkim poziomie. W I połowie br. wyniósł on zaledwie 7 szt. (1,8 proc.).
Trzecie miejsce w produkcyjnym rankingu po I połowie roku zajął Solaris Bus & Coach. Bramy polskiej fabryki w Bolechowie opuściło łącznie 335 autobusów (-97 szt. / -22,45 proc.) oraz 37 trolejbusów (+16 szt. / +76,19 proc.) Na początku roku na liniach produkcyjnych polskiego producenta dominowały głównie pojazdy przeznaczone dla polskich klientów (m.in. dla Białegostoku, Kielc czy Krakowa). Cały czas strategicznym rynkiem eksportowym dla Solarisa są Niemcy. Tutaj polski producent realizuje m.in. kontrakt dla Związku Komunikacyjnego Regionu Mittlerer Niederrhein (Kooperationsgemeinschaft Mittlerer Niederrhein, KMN), zrzeszający 5 przewoźników ze środkowej części Nadrenii-Westfalii. Dostawa pierwszych z 44. niskopodłogowych miejskich Urbino rozpoczęła się w połowie kwietnia br. Spośród wszystkich wyprodukowanych przez Solaris autobusów w 2012 r. do polskich klientów trafiło 167 szt. (49,8 proc. udziału w całej produkcji), czyli prawie idealnie połowa.
Czwarte miejsce zajmuje Scania Production Slupsk. W I połowie 2012 r. szwedzka firma zmontowała 254 pojazdy, czyli o 59 szt. mniej niż rok wcześniej (-18,84 proc.). To wynik zgodny z ostatnimi komunikatami szwedzkiego producenta i przeprowadzanej redukcji zatrudnienia w fabryce w Słupsku. Z powodu słabnącego popytu na autobusy do transportu publicznego, Scania Production Slupsk ograniczyła liczbę swoich pracowników o 142 etaty.
Zakład produkcyjny w Słupsku zatrudniający blisko 700 pracowników jest centrum europejskiej produkcji Scania. W fabryce powstają zarówno w pełni zabudowane autobusy komunikacji miejskiej jak i same podwozia, które trafiają do niezależnych firm zabudowujących w Europie, Afryce i Azji. W słupskiej fabryce powstają najpopularniejsze modele autobusów Scania - OmniCity oraz OmniLink.
Szwedzka marka zamyka pierwszą ligę producentów w Polsce, którą od pozostałych graczy dzieli dość spora różnica. Na piątej pozycji znajduje się CMS Auto z wynikiem 141 wyprodukowanych autobusów, za nim jest Kapena, Autosan, Solbus.
Ten spadek jest efektem mniejszego eksportu autobusów niż w zeszłym roku przy cały czas pomyślnej krajowej koniunkturze. Dodatkowo w tym okresie zostało wyprodukowanych 37 trolejbusów oraz 500 podwozi autobusowych i szkieletów konstrukcyjnych.
Cały czas zdecydowanym liderem jest MAN, który w I połowie tego roku wyprodukował 529 autobusów, o 70 szt. (-11,68 proc.) mniej niż rok wcześniej. Dodatkowo do tego wyniku trzeba dopisać ponad 200 podwozi (wysłanych m.in. do Singapuru, Hiszpanii, Izraela) oraz ponad 100 szkieletów konstrukcyjnych autobusów turystycznych marki Neoplan, które w ramach projektu Premium zostały wysłane do niemieckiego zakładu w Plauen. Spośród wszystkich wyprodukowanych przez MAN autobusów w 2012 r. do polskich klientów trafiło 41 szt. (7,7 proc. udziału w całej produkcji), co jest naprawdę dobrym wynikiem.
Drugie miejsce wśród producentów autobusów w Polsce zajęło Volvo, które w I połowie br. wytworzyło łącznie 382 autobusy, czyli o 20 szt. mniej niż przed rokiem (-4,97 proc.). Wśród nich najwięcej wytworzono konstrukcji miejskich (w tym m.in. 26 egzemplarzy dla Meksyku), a następnie turystycznych. Po I połowie roku odnotowano także poprawę koniunktury w segmencie międzymiastowym - m.in. dzięki kolejnym kontraktom do Norwegii. Co ważne, w tej kategorii zostały wyprodukowane pierwsze w Polsce autobusy nowej generacji - Volvo 8900. Jego konstrukcja w znacznej mierze jest oparta na aluminium i tworzywach sztucznych, co wymagało reorganizacji całej linii produkcyjnej. Kolejny strategiczny segment w ofercie zakładu to autokary z rodziny 9500/9700/9900. To aktualnie jedyne autobusy turystyczne powstające na terenie Polski i podstawa naszej produkcji tego typu konstrukcji. Udział w produkcji polskich klientów, który niestety w przypadku Volvo jest cały czas na niewielkim poziomie. W I połowie br. wyniósł on zaledwie 7 szt. (1,8 proc.).
Trzecie miejsce w produkcyjnym rankingu po I połowie roku zajął Solaris Bus & Coach. Bramy polskiej fabryki w Bolechowie opuściło łącznie 335 autobusów (-97 szt. / -22,45 proc.) oraz 37 trolejbusów (+16 szt. / +76,19 proc.) Na początku roku na liniach produkcyjnych polskiego producenta dominowały głównie pojazdy przeznaczone dla polskich klientów (m.in. dla Białegostoku, Kielc czy Krakowa). Cały czas strategicznym rynkiem eksportowym dla Solarisa są Niemcy. Tutaj polski producent realizuje m.in. kontrakt dla Związku Komunikacyjnego Regionu Mittlerer Niederrhein (Kooperationsgemeinschaft Mittlerer Niederrhein, KMN), zrzeszający 5 przewoźników ze środkowej części Nadrenii-Westfalii. Dostawa pierwszych z 44. niskopodłogowych miejskich Urbino rozpoczęła się w połowie kwietnia br. Spośród wszystkich wyprodukowanych przez Solaris autobusów w 2012 r. do polskich klientów trafiło 167 szt. (49,8 proc. udziału w całej produkcji), czyli prawie idealnie połowa.
Czwarte miejsce zajmuje Scania Production Slupsk. W I połowie 2012 r. szwedzka firma zmontowała 254 pojazdy, czyli o 59 szt. mniej niż rok wcześniej (-18,84 proc.). To wynik zgodny z ostatnimi komunikatami szwedzkiego producenta i przeprowadzanej redukcji zatrudnienia w fabryce w Słupsku. Z powodu słabnącego popytu na autobusy do transportu publicznego, Scania Production Slupsk ograniczyła liczbę swoich pracowników o 142 etaty.
Zakład produkcyjny w Słupsku zatrudniający blisko 700 pracowników jest centrum europejskiej produkcji Scania. W fabryce powstają zarówno w pełni zabudowane autobusy komunikacji miejskiej jak i same podwozia, które trafiają do niezależnych firm zabudowujących w Europie, Afryce i Azji. W słupskiej fabryce powstają najpopularniejsze modele autobusów Scania - OmniCity oraz OmniLink.
Szwedzka marka zamyka pierwszą ligę producentów w Polsce, którą od pozostałych graczy dzieli dość spora różnica. Na piątej pozycji znajduje się CMS Auto z wynikiem 141 wyprodukowanych autobusów, za nim jest Kapena, Autosan, Solbus.
Produkcja autobusów w Polsce
Producent | 01-06.2012 | proc. | 01-06.2011 |
MAN Bus Sp. z o. o. | 529 | 30,11 proc. | 599 |
Volvo Polska | 382 | 21,74 proc. | 402 |
Solaris Bus & Coach | 335 | 19,07 proc. | 432 |
Scania Production Słupsk | 254 | 14,46 proc. | 313 |
inni | 257 | 17,63 proc. | 217 |
RAZEM | 1 757 | 100 proc. | 1 963 |
Źródło: JMK analizy rynku transportowego |
Więcej w serwisie www.infobus.pl