Drukuj
ue flagKomisja Europejska wszczęła szczegółowe dochodzenie, aby ustalić czy BMW, Daimler i Grupa VW (Volkswagen, Audi, Porsche), naruszając unijne przepisy antymonopolowe, dopuściły się zmowy, w celu uniknięcia konkurencji w zakresie opracowywania i wdrażania technologii oczyszczania emisji spalin samochodów osobowych z silnikami benzynowymi i diesla.

Komisarz Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji, powiedziała: "Komisja bada, czy BMW, Daimler i VW zgodziły się nie konkurować ze sobą w sprawie opracowania i wdrożenia ważnych systemów w celu zmniejszenia szkodliwych emisji z samochodów osobowych zasilanych benzyną i olejem napędowym. Technologie te mają na celu uczynienie samochodów osobowych mniej szkodliwymi dla środowiska. Jeśli zmowa zostanie udowodniona, może to pozbawić konsumentów możliwości zakupu mniej zanieczyszczających samochodów, mimo że technologia jest dostępna dla producentów."

W październiku 2017 r. Komisja przeprowadziła kontrole w siedzibach BMW, Daimler, Volkswagen i Audi w Niemczech w ramach wstępnych dochodzeń dotyczących możliwej zmowy między producentami aut w sprawie rozwoju technologicznego samochodów osobowych.

Szczegółowe badanie Komisji koncentruje się na informacjach wskazujących, że BMW, Daimler, Volkswagen, Audi i Porsche, zwane także "kręgiem pięciu", uczestniczyło w spotkaniach, podczas których omawiano między innymi opracowanie i wdrażanie technologii ograniczających szkodliwe emisje spalin z samochodów.

W szczególności Komisja ocenia, czy przedsiębiorstwa były w zmowie w celu ograniczenia rozwoju i wdrożenia niektórych systemów kontroli emisji w odniesieniu do samochodów sprzedawanych w Europejskim Obszarze Gospodarczym, a mianowicie:
  • systemu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) w celu zmniejszenia szkodliwych emisji tlenków azotu z samochodów osobowych z silnikami Diesla; i
  • filtrów cząstek stałych "Otto" (OPF) w celu ograniczenia emisji szkodliwych cząstek stałych z samochodów osobowych wyposażonych w silniki benzynowe.

Więcej na stronie Komisji Europejskiej.