Drukuj
ue_flag18 kwietnia br. Parlament Unii Europejskiej zatwierdził pierwsze w historii UE rozporządzenie w sprawie emisji CO2 dla ciężarówek.
 
Celem rozporządzenia jest ograniczenie rosnących emisji z transportu drogowego.

Delegacja Parlamentu i rumuńska prezydencja Rady UE ustaliły wstępnie kompromisowy tekst przepisów w lutym. W czwartek Parlament poparł to porozumienie 474 głosami, 47 posłów było przeciw a 11 wstrzymało się od głosu.

Przepisy ograniczają dozwolone pułapy emisji CO2 pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności o 15 proc. do 2025 i o 30 proc. do 2030 roku.

Do 2025 r. producenci będą musieli zapewnić, aby co najmniej 2 proc. udziału w rynku sprzedaży nowych pojazdów stanowiły pojazdy o zerowej lub niskiej emisji zanieczyszczeń. Ma to pomoc w przeciwdziałaniu stale rosnącym emisjom z ruchu drogowego, za które w jednej czwartej odpowiedzialne są pojazdy ciężarowe o dużej ładowności.

Ponadto, zgodnie z porozumieniem paryskim w sprawie klimatu, podpisanym w grudnou 2015, Komisja Europejska będzie musiała zaproponować w 2022 r. nowe pułapy na okres po 2030 r.