Drukuj
opel logo_2017W rok po prezentacji strategicznego planu Pace! Opel i Vauxhall wracają na właściwe tory. Plan PACE! działa! Opel będzie trwale rentowny, elektryczny i globalny.

"To powód do dumy dla każdego pracownika. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy udało się nam przeprowadzić reorganizację i zmienić sposób myślenia. Odnotowaliśmy zysk za pierwsze sześć miesięcy 2018 roku w wysokości 502 milionów euro i wciąż ciężko pracujemy na nasz sukces” - podkreślił Michael Lohscheller, dyrektor generalny firmy Opel.

Jedną z ważnych dźwigni trwałego sukcesu ekonomicznego jest poprawa konkurencyjności we wszystkich obszarach funkcjonowania firmy. W pierwszej połowie roku Opel obniżył koszty stałe o 28 procent. We wszystkich zakładach podpisano kompleksowe porozumienia z partnerami społecznymi dotyczące poprawy konkurencyjności. Umożliwiło nam to osiągnięcie znacznie korzystniejszej relacji kosztów pracy do przychodów. Firma wywiązała się też z obietnicy racjonalizacji struktur wyższej kadry zarządzającej. W ciągu ostatniego roku liczba stanowisk na tym szczeblu została zredukowana o jedną czwartą. Opel zdecydowanie podtrzymuje deklarację unikania zamykania fabryk. W różnych obiektach prowadzone są inwestycje, a wielu zakładom już przydzielono nowe produkty.
Michael-Lohscheller-Opel-GT-X-Experimental-504154
Opel odnosi także coraz większe korzyści z integracji z Groupe PSA. Pojazdy oparte na wspólnych platformach przystosowanych do różnych rodzajów napędów są nawet o 50 procent bardziej efektywne kosztowo w fazie opracowywania, a jednocześnie charakteryzują się wyższą jakością. Szerokie synergie są również realizowane w wielu innych obszarach działania firmy - takich jak budowa zintegrowanych struktur sprzedaży w wielu krajach europejskich oraz tworzenie pionów globalnych.

W międzyczasie Centrum Inżynierskie w Rüsselsheim wzmocniło swoją pozycję jako jeden z głównych ośrodków sieci badawczo-rozwojowej Groupe PSA. Oprócz 15 centrów kompetencji z globalnym zakresem zadań realizowanych na potrzeby całej grupy (dotyczących między innymi projektowania siedzeń, ogniw paliwowych oraz systemów wspomagających kierowcę) pod kierunkiem inżynierów z Rüsselsheim prowadzone są także prace rozwojowe w zakresie lekkich pojazdów użytkowych oraz nowej rodziny czterocylindrowych silników benzynowych. W związku z przewidywaną nadwyżką mocy wynikającą z ograniczenia zleceń od podmiotów zewnętrznych, firma Opel ogłosiła także plany strategicznej współpracy z Segula Technologies w celu ochrony miejsc pracy dla wykwalifikowanych kadr w Rüsselsheim i Dudenhofen. Dostawca usług inżynierskich miałby przejąć do 2 000 dotychczasowych pracowników Opla. Nadal obowiązywałaby uzgodniona ochrona przed zwolnieniami do lipca 2023 roku.

Cele ograniczania emisji CO2 będą spełnione dzięki rosnącemu poziomowi elektryfikacji

Dostęp do zaawansowanych platform i technologii napędu Groupe PSA jest podstawą szeroko zakrojonych planów elektryfikacji gamy modeli Opla. Cztery zelektryfikowane pojazdy firma będzie oferowała już w 2020 roku. Wśród nich będzie nowa Corsa w wersji zasilanej wyłącznie z akumulatorów oraz Grandland X PHEV, czyli pierwszy hybrydowy Opel z możliwością ładowania ze źródła zewnętrznego. Pojazdy te stanowią integralne elementy ofensywy produktowej Opla.

W ciągu najbliższych dwóch lat firma wprowadzi na rynek aż osiem nowych modeli. Do 2024 roku każdy model Opla będzie dostępny w wersji elektrycznej. „Ofensywa ta w istotnym zakresie pomoże spełnić rygorystyczne limity emisji CO2 ustalone przez UE” - powiedział Michael Lohscheller. Jednym z głównych czynników umożliwiających rozwój elektryfikacji jest infrastruktura ładowania. Dlatego też Opel będzie uczestniczyć w projekcie dotyczącym tej infrastruktury, realizowanym w centrali firmy wspólnie z władzami miasta Rüsselsheim oraz innymi partnerami.

Kolejnym filarem strategicznego planu PACE! jest wzmacnianie marki, jak również wyraźna koncentracja na rentownych segmentach, kanałach i rynkach. Opel przedstawił już zapowiedź przyszłego wizerunku marki oraz koncepcji stylistycznej na przykładzie samochodu GT X Experimental. Firma zamierza jeszcze dobitniej postawić na niemiecki rodowód, przystępność i emocje. „Opel pozostanie niemiecki, a Vauxhall - brytyjski. Nadal będziemy wyraźnie odróżniać się od siostrzanych marek francuskich” - dodał Lohscheller. Pierwsze konkretne efekty wzmocnienia marki są już widoczne: oprócz wyraźnie lepszej struktury kanałów sprzedaży, o dobrych wynikach finansowych w pierwszych sześciu miesiącach 2018 roku zadecydowała zwłaszcza zwiększona efektywność cenowa. W porównaniu z 2016 rokiem znacznie poprawiła się też lojalność klientów.

Koncentracja na lekkich pojazdach użytkowych jako sposób na zwiększanie udziału w rynku

Opel z coraz większym wigorem atakuje także segment lekkich pojazdów użytkowych. W średnim okresie firma chce zwiększyć swój udział w tym rynku do takiego samego poziomu, jaki odnotowuje w przypadku samochodów osobowych. Będzie to możliwe dzięki nowelizacjom umów dealerskich (teraz każdy dealer Opla może sprzedawać także lekkie pojazdy użytkowe) oraz całkowicie odnowionemu asortymentowi. Wprowadzony niedawno nowy Opel Combo błyskawicznie zdobył prestiżowy tytuł „International Van of the Year ”. Od połowy września Opel zdążył już przyjąć 25 000 zamówień na ten model. To więcej niż liczba egzemplarzy jego poprzednika zarejestrowanych w całej Europie przez cały 2017 rok. Ponadto w 2019 roku w sprzedaży pojawi się zupełnie nowy Opel Vivaro.

Ofensywa na pozaeuropejskich rynkach eksportowych także nabiera tempa. Podpisano nowe kontrakty z importerami o mocnej pozycji w takich krajach jak Maroko, Tunezja czy RPA. Jeszcze w tym miesiącu Opel rozpocznie montaż Grandlanda X na rynek afrykański w nowym zakładzie w Namibii. W ostatnich tygodniach na rynkach europejskich wprowadzono też kompleksową ofertę leasingową pod należącą do Groupe PSA marką rozwiązań w zakresie mobilności Free2Move. Będzie to kolejny ważny czynnik stymulujący wzrost.

Michael Lohscheller nieustannie podkreśla, że realizacja planu PACE! zajmuje pierwsze miejsce na liście priorytetów całej firmy. „Będziemy konsekwentnie angażować wszystkie nasze wysiłki na rzecz PACE! i odniesiemy trwały sukces jako niemiecka marka”.