Drukuj
nissan logo 14 maja 2018 r. spółka Nissan Motor Co., Ltd. ogłosiła wyniki finansowe za okres 12 miesięcy, do dnia 31 marca 2018 r.

Przez pierwsze dziewięć miesięcy roku obrachunkowego spółka ponosiła znaczne koszty związane z pozycjami nadzwyczajnymi, korektami zapasów i negatywnymi trendami cenowymi. Jednakże część strat udało się nadrobić dzięki solidnym wynikom w ostatnich trzech miesiącach.

W ciągu całego roku Nissan wygenerował zysk z działalności operacyjnej wynoszący 574,8 mld JPY, liczony od przychodów netto w wysokości 11,95 bln JPY, co odpowiada marży operacyjnej w wysokości 4,8%.

Zysk netto za cały rok wzrósł o 12,6%, do 746,9 mld JPY, ponieważ zysk z działalności nieoperacyjnej oraz korzystny wpływ reform podatkowych w USA z nadwyżką zrekompensowały spadek zysku z działalności operacyjnej.

Wyniki sprzedaży

W roku obrachunkowym 2017 spółka rozpoczęła realizację średniookresowego planu Nissan M.O.V.E. to 2022, a globalna wielkość sprzedaży wzrosła o 2,6%, do rekordowego poziomu 5,77 mln pojazdów.

Sprzedaż w Japonii wzrosła o 4,8%, do 584 000 egzemplarzy, głównie dzięki wprowadzeniu na rynek modeli o kluczowym znaczeniu dla koncepcji Nissan Intelligent Mobility, czyli Note e-Power oraz nowego Nissana LEAF.

W Chinach, gdzie Nissan składa sprawozdania za rok kalendarzowy, wielkość sprzedaży wzrosła o 12,2%, do 1,52 mln egzemplarzy, co odpowiada udziałowi w rynku wynoszącemu 5,6%. Jest to zasługą popytu na takie modele, jak Nissan X‑Trail i Sylphy oraz wzrostem odnotowanym przez markę Venucia.

W USA Nissan sprzedał 1,59 mln samochodów, co odpowiada udziałowi w rynku na poziomie 9,2%.

W Europie (bez Rosji) sprzedaż Nissana spadła o 4,6%, do 652 000 egzemplarzy, na co wpłynęły okoliczności w dwóch obszarach stanowiących o sile Nissana: pogorszenie się koniunktury w Wielkiej Brytanii i coraz intensywniejsza konkurencja w segmencie crossoverów. W rezultacie udział Nissana w rynku wniósł 3,6%. Natomiast w Rosji wolumen sprzedaży wzrósł o 12%, do 105 000 egzemplarzy.

Na pozostałych rynkach, w tym w Azji i Oceanii, Ameryce Łacińskiej oraz na Bliskim Wschodzie i w Afryce, sprzedaż Nissana wzrosła o 1,3% do 819 000 egzemplarzy.

Dywidenda za rok obrachunkowy 2017

Nissan prognozuje zwiększenie dywidendy za rok obrachunkowy 2017 o 10,4%, do 53 JPY na akcję.

Perspektywy

W roku obrachunkowym 2018 firma spodziewa się sprzedać 5,925 mln pojazdów. Oczekuje się, że niedawno wprowadzone modele, w tym Serena e‑Power, nowy Nissan LEAF, Datsun CROSS oraz INFINITI QX50, przyczynią się do wzrostu sprzedaży w bieżącym roku obrachunkowym. Wyniki sprzedaży w roku obrachunkowym 2018 powinny poprawić się również dzięki wprowadzeniu na rynek nowych modeli, takich jak: Altima, Sylphy Zero Emission i Terra.

Nissan prognozuje także zwiększenie dywidendy za rok obrachunkowy 2018 o 7,5%, do 57 JPY na akcję.