Banner
Banner
Banner
NEDO, Sharp i Toyota będą testować pojazdy elektryczne PDF Print E-mail
Written by Toyota   
Friday, 05 July 2019 14:19
toyota_logo
NEDO, Sharp Corporation (Sharp) i Toyota Motor Corporation (Toyota) ogłosiły współpracę, w ramach której przeprowadzą testy potencjału baterii słonecznych. 
 
Pod koniec lipca firmy rozpoczną testy na drogach publicznych i będą oceniać skuteczność zwiększenia zasięgu i oszczędność paliwa w autach wyposażonych w baterie słoneczne o wysokiej sprawności.
 
Rozwiązanie ma pomóc w redukcji emisji CO2 w sektorze transportu. W ramach współpracy firma Sharp zmodernizowała swoje światowej klasy ogniwa słoneczne o wysokiej wydajności, opracowane wcześniej na potrzeby projektu prowadzonego przez NEDO3, by stworzyć pokładowy panel baterii słonecznych. Toyota zainstalowała ten panel na dachu, masce, tylnej klapie i innych częściach Priusa Plug-in Hybrid i tak powstał samochód demonstracyjny, przeznaczony do prób na drogach publicznych. Dzięki zwiększeniu wydajności panelu baterii słonecznych oraz zwiększeniu jego obszaru osiągnięto generowaną moc znamionową około 860 W4. Jest ona około 4,8 razy większa w porównaniu z mocą generowaną z paneli  fotowoltaicznych seryjnego modelu Prius Plug-in Hybrid. Oprócz znacznego zwiększenia produkcji energii elektrycznej, samochód testowy wykorzystuje system, który ładuje akumulator zarówno podczas parkowania pojazdu, jak i podczas jazdy, co ma skutkować znaczną poprawą zasięgu z napędem elektrycznym i większą oszczędnością paliwa.
 
20190704 01_01_Prius_PHV_demo_model-fit-594x396

Toyota planuje przeprowadzenie prób w różnych warunkach jazdy w Toyota City, prefekturze Aichi, Tokio i innych obszarach. Zebrane dane, w tym moc generowana przez panel baterii słonecznych i poziom naładowania akumulatora trakcyjnego, zostaną zweryfikowane, a następnie wykorzystane do opracowania pokładowego, solarnego systemu ładowania. Toyota udostępni wyniki badań firmom NEDO i Sharp. Współfinansowany przez NEDO Komitet ds. Strategii Pojazdów zasilanych Energią Fotowoltaiczną5, oceni korzyści ze stosowania panelu baterii słonecznych w oparciu o poziom redukcji emisji CO2 i inne czynniki, jak np. konieczna liczba doładowań pojazdu. Celem testów jest znalezienie rozwiązań dla problemów energetycznych i środowiskowych, a także stworzenie nowego rynku zbytu dla paneli baterii słonecznych, w tym w sektorze transportu.

Jak to się zaczęło

W kwietniu 2016 r. NEDO, krajowa organizacja badawczo-rozwojowa, powołała Komitet ds. Strategii Pojazdów Napędzanych Ogniwami Fotowoltaicznymi, w skład którego wchodzą przedstawiciele przemysłu i środowiska akademickiego. W celu znalezienia rozwiązań problemów energetycznych i środowiskowych w sektorze transportu, badania skupiają się na systemach energii słonecznej. Sharp i Toyota są również aktywnymi uczestnikami tej organizacji. Komitet oszacował możliwości osiągnięcia mocy 1 kW w samochodach, dzięki zastosowaniu modułu baterii słonecznych o ponad 30-procentowej wydajności konwersji energii, zerowe roczne ładowanie w zależności od sposobu użytkowania i spodziewane korzyści z redukcji emisji CO2.
 
article 1859_1859_lbDxr3LY-fit-594x396

Samochodu demonstracyjny
 
Samochód demonstracyjny wyposażono w panel baterii słonecznych, wykorzystujący kilka ogniw o ponad 34-procentowej wydajności konwersji. Kształt modułu, odporność na warunki zewnętrze, materiały zastosowane na jego powierzchni i inne czynniki, oparto na specyfikacjach jazd próbnych, stosowanych przez Toyotę. Ogniwo słoneczne ma grubość około 0,03 mm. Pozwala to na wydajne rozmieszczenie paneli, dopasowanie ich do zakrzywionych powierzchni oraz stosowanie na ograniczonej przestrzeni - w tym dachu, masce i pokrywie bagażnika. Znamionowa moc zestawu zainstalowanego w samochodzie demonstracyjnym wynosi około 860 W.

Seryjny model Prius Plug-in Hybrid ładował swój akumulator trakcyjny jedynie podczas postoju pojazdu. Samochód demonstracyjny, dzięki udoskonaleniom w produkcji energii elektrycznej, wykorzystuje system, który doładowuje podczas jazdy. Ma to znacząco zwiększyć zasięg w trybie elektrycznym (BEV) oraz wpłynąć na oszczędność paliwa.