Reklama
Reklama
Reklama
Nowy Opel Corsa waży o 10 proc. mniej PDF Drukuj Email
Źródło: Opel   
15/04/2019 12:41
opel logo_2017Nowa Corsa z każdym rodzajem napędu - wysokoprężnym, benzynowym czy też, po raz pierwszy, elektrycznym - jest lżejsza od poprzedniczki, co oznacza lepszą dynamikę i niższe zużycie paliwa.
 
Najlżejsza wersja Corsy kolejnej generacji nie przekracza nawet sugestywnej granicy 1000 kg. Pięciodrzwiowy samochód bez kierowcy waży zaledwie 980 kilogramów. To o 108 kg mniej od poprzedniego modelu. Mimo podobnej długości (4,06 m) masa pojazdu jest niższa o około 10 procent. Tak znaczna redukcja wagi przy zachowaniu zbliżonych wymiarów jest godnym odnotowania osiągnięciem, które bezpośrednio przekłada się na korzyści dla klienta.
 
Opel-Corsa-infographic-506572-news-rotator

Opel Corsa wyznacza trendy, jako bestseller i ulubieniec milionów, od wprowadzenia pierwszej generacji modelu w 1982 roku. Od tego czasu w zakładach w Saragossie (Hiszpania) i Eisenach (Niemcy) wyprodukowano ponad 13,6 milionów egzemplarzy Corsy. Produkcja szóstej generacji rozpocznie się wkrótce, a zamówienia na samochody można będzie składać już latem.

Nowa Corsa: platforma umożliwiająca stosowanie różnych systemów napędu

Prace nad inteligentną, lekką konstrukcją rozpoczęły się od analiz komputerowych z wykorzystaniem najnowszych metod wirtualnego projektowania. Obniżenie masy pojazdu było możliwe w szczególności dzięki zastosowaniu różnych gatunków stali i metod łączenia elementów. Zaplanowano spójne wykorzystanie stali o wysokiej i ultra wysokiej wytrzymałości, a także zoptymalizowano połączenia, strukturę, formę oraz ścieżki przenoszenia obciążeń. W porównaniu z poprzednim modelem sama karoseria jest lżejsza o 40 kilogramów. Następna Corsa jest oparta na nowej multienergetycznej platformie przeznaczonej do małych i kompaktowych samochodów, która umożliwia montowanie różnych systemów napędu. Klienci mają do wyboru zarówno wersje z silnikami spalinowymi, jak i wersje w pełni elektryczne.

Wyjątkowo lekkie, wykonane w całości z aluminium silniki oraz zoptymalizowane przednie i tylne osie również przyczyniają się do obniżenia całkowitej masy pojazdu. W szczególności kompaktowe trzycylindrowe silniki benzynowe są lżejsze o około 15 kg od rozwijających podobną moc czterocylindrowych jednostek poprzedniej generacji. Niezwykłym jak na segment małych samochodów jest zastosowanie aluminiowej maski silnika, która jest lżejsza o 2,4 kg w porównaniu ze stalową maską w poprzednie Corsie. Dotychczas jedynym modelem w ofercie Opla z aluminiową pokrywą silnika była flagowa Insignia. Kuracji odchudzającej poddano również siedzenia. Nowa, zoptymalizowana konstrukcja pozwoliła zaoszczędzić łącznie 10 kg, z czego 5,5 kg przypada na przednie fotele, a 4,5 kg na tylną kanapę. Dodatkowo zastosowano nowy lżejszy materiał izolacyjny. Wszystkie te środki zaowocowały obniżeniem masy pojazdu, co w połączeniu z optymalizacją charakterystyki aerodynamicznej i oszczędnymi zespołami napędowymi prowadzi do znacznego obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2.

Od Astry do Insignii: lekka konstrukcja jako element strategii Opla

Każdy kilogram mniej to lepsze przyspieszenie i skuteczniejsze hamowanie. Dlatego lekka konstrukcja ma dla Opla znaczenie strategiczne. Obecny Opel Astra, który zadebiutował w 2015 roku, wyznaczył nowe standardy pod tym względem. „Europejski Samochód Roku 2016” waży nawet o 200 kg mniej od poprzedniczki. W związku z tym zwrotność i komfort jazdy w nowej Astrze znacznie się poprawiły. Samochód żwawiej reaguje na otwarcie przepustnicy, układ kierowniczy działa bardziej dynamicznie, a jazda dostarcza więcej przyjemności. Zmniejszenie masy będzie miało podobny efekt w nowej Corsie.

We flagowej Insignii zastosowano dokładnie te same zabiegi, co w przypadku Astry. Głównym celem inżynierów Opla znów była efektywność. Dzięki zoptymalizowanej konstrukcji i lżejszym materiałom w Insignii Grand Sport udało się zaoszczędzić do 175 kg w porównaniu z poprzednim modelem - z dużą korzyścią dla dynamiki i zużycia paliwa. W zależności od zespołu napędowego i wyposażenia obecna Insignia Sports Tourer jest nawet o 200 kg lżejsza od analogicznej wersji modelu pierwszej generacji.

Opel Grandland X również został zaprojektowany pod kątem optymalnej efektywności i jest jednym z najlżejszych samochodów w swojej klasie. Corsa nowej generacji idzie tą samą drogą konsekwentnego obniżania masy, co przekłada się na poprawę dynamiki jazdy, niższe zużycie energii i ograniczenie emisji CO2.