Reklama
Reklama
Reklama
Daimler: ogniwa akumulatorowe wartości 20 miliardów euro PDF Drukuj Email
Źródło: Daimler   
08/01/2019 17:02
daimler logoDaimler pokonuje kolejny krok w kierunku zagwarantowania realizacji swojej strategii korporacyjnej CASE. Już dziś koncern odgrywa wiodącą rolę we wszystkich czterech obszarach, jakie składają się na CASE: łączności, jazdy autonomicznej, usług współdzielenia i napędu elektrycznego.

Decydującą rolę – szczególnie w transformacji w kierunku elektromobilności – odgrywa kombinacja poszczególnych dziedzin. Dr Dieter Zetsche, Prezes Zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars: „Nasza elektryczna ofensywa nabiera tempa. Po zainwestowaniu miliardów euro w rozwój floty aut elektrycznych i rozbudowę naszej globalnej sieci fabryk akumulatorów robimy kolejny krok: kupując ogniwa za sumę ponad 20 miliardów euro, konsekwentnie idziemy naprzód z transformacją naszej firmy w elektryczną przyszłość. Planujemy, że w 2022 r. gama Mercedes-Benz Cars będzie obejmować łącznie 130 zelektryfikowanych wersji. Dodatkowo będziemy oferować też elektryczne auta dostawcze, autobusy i ciężarówki”.

Firma zainwestuje 10 mld euro w rozbudowę gamy elektrycznych pojazdówMercedes-Benz Cars i kolejny miliard euro w rozwój światowej sieci fabryk akumulatorów, działającej w ramach globalnej sieci produkcyjnej.

„Dzięki tak znaczącemu zamówieniu na ogniwa akumulatorów – (na okres) do 2030 roku, osiągamy kolejny kamień milowy w elektryfikacji przyszłych aut elektrycznych naszej marki produktowo-technicznej EQ. W ten sposób, wraz z naszymi partnerami, zapewniamy dostawy dla naszej globalnej sieci produkcji akumulatorów – tak dzisiaj, jak i w przyszłości, z wykorzystaniem najnowszych technologii” – powiedział Wilko Stark, który od października 2018 r. jest Członkiem Zarządu Mercedes-Benz Cars ds. zamówień i jakości dostawców. Dostawcy produkują już ogniwa akumulatorów w Azji i Europie, a do tego kontynuują rozwój swojej działalności na Starym Kontynencie oraz dodatkowo, w USA.

Sieć produkcji akumulatorów Mercedes-Benz Cars

W globalną sieć produkcji akumulatorów, działającą w ramach światowej sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Cars, Daimler inwestuje ponad 1 mld euro. Koncern kupuje ogniwana światowym rynku – zapewnia to dostęp do najlepszej możliwej technologii i pozwala skoncentrować się na kluczowych kompetencjach w zakresie montażu akumulatorów.Globalna sieć produkcji akumulatorów Mercedes-Benz Cars w przyszłości będzie składać sięz ośmiu fabryk na trzech kontynentach. Pierwsze zakłady w Kamenz prowadzą już produkcję seryjną, a na początku 2019 r. obok nich ruszy druga fabryka. Dwie kolejne powstanąw Stuttgarcie-Untertürkheim, jedna przy firmowych zakładach w Sindelfingen i po jednej przy zakładach w Pekinie (Chiny), Bangkoku (Tajlandia) oraz Tuscaloosa (USA). Lokalna produkcja akumulatorów decyduje o elastycznym, efektywnym zaspokojeniu globalnego popytuna pojazdy elektryczne i jest ważnym czynnikiem warunkującym sukces elektrycznej ofensywy Mercedes-Benz Cars.

Jako integralny, istotny element naszej strategii, systematycznie poszerzane będą zakresy kompetencji potrzebnych do technologicznej oceny ogniw i prowadzonych działań badawczo-rozwojowych. Obejmują one bieżącą optymalizację obecnej generacji systemów litowo-jonowych, dalszy rozwój ogniw zakupionych na światowym rynku oraz badania nad kolejną generacją tzw. systemów postlitowo-jonowych.

Elektryczna ofensywa Mercedes-Benz Cars

Do 2022 r. nastąpi elektryfikacja całego portfolio Mercedesa. W każdym segmencie, od smarta do SUV-ów, dostępne będą różne zelektryfikowane alternatywy dla wersji spalinowych. Łącznie, nabywcy będą mieli do wyboru ponad 130 zelektryfikowanych wariantów – od modeliz 48-woltową instalacją elektryczną, przez układ EQ Boost i hybrydy plug-in,aż po ponad 10 pojazdów całkowicie elektrycznych, zasilanych akumulatorowo lub energiąz ogniw paliwowych. Do 2025 r. sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym ma wzrosnąćdo 15-25% całkowitej sprzedaży jednostkowej – w zależności od indywidualnych preferencji klientów oraz rozwoju publicznej infrastruktury.

Samochody użytkowe Daimlera: bogate portfolio wersji elektrycznych

Już od 2010 r. koncern Daimler gromadzi doświadczenie w zakresie elektrycznych aut ciężarowych, a w ub.r. wprowadził na rynek i przekazał klientom pierwszą produkowaną seryjnie ciężarówkę wyłącznie na prąd: lekki pojazd ciężarowy Fuso eCanter. Od czerwca 2018 r. na niemieckich drogach swoje walory prezentuje całkowicie elektryczny eActros dla ciężkiego transportu dystrybucyjnego. We wrześniu oddział Mercedes-Benz Trucks przekazał klientowi do codziennej eksploatacji pierwszego z 10 eActrosów z tzw. innowacyjnej floty. Seryjna produkcja w segmencie autobusów rozpoczęła się jesienią 2018 r., a pierwszy egzemplarz Mercedesa eCitaro został niedawno dostarczony do operatora transportu publicznego w Hamburgu – Hamburger Hochbahn AG. Oddział Mercedes-Benz Vans elektryzuje całą swoją flotę aut użytkowych – zaczynając od eVito, czyli całkowicie elektrycznego vana klasy średniej, dostarczanego od listopada 2018 r. W drugiej połowie 2019 r. dołączy do niego eSprinter. Jednocześnie Mercedes-Benz Vans wykracza poza same pojazdy i wraz z klientami opracowuje kompleksowe rozwiązania systemowe dla konkretnych flot. Dwa takie przykłady ścisłej integracji z potrzebami klienta to pilotażowe projekty prowadzone z firmami Hermes i Amazon Logistics. Hermes Germany otrzyma 1500 elektrycznych transporterów Mercedes-Benzwraz z odpowiednio efektywną infrastrukturą ładowania, z kolei Amazon Logistics odbierze ponad 100 egzemplarzy eVito do użytku w Bochum i Dusseldorfie. Pojazdy Daimler Trucks, Daimler Buses oraz Mercedes-Benz Vans oferują zatem elektryczne rozwiązania dla wszystkich segmentów w miejskim transporcie.

Zrównoważona dostawa surowców

Zrównoważony rozwój należy do podstawowych zasad strategii korporacyjnej Daimlera,a przy okazji stanowi punkt odniesienia w sukcesie koncernu jako korporacji. Obejmuje on również odpowiedzialne pozyskiwanie surowców. Daimler opracował i konsekwentnie stosujetzw. system poszanowania praw człowieka (Human Rights Respect System). Oparty na ocenie ryzyka, system ten pozwala uwzględniać poszanowanie praw człowieka nawet w przypadku złożonych łańcuchów dostaw. Szczególną wagę koncern przywiązuje do zrównoważonego łańcucha dostaw surowców w obliczu spodziewanego wzrostu w segmencie pojazdów elektrycznych. W tym celu firma od wielu lat określa wymagania dotyczące zrównoważonego rozwoju wobec swoich dostawców w specjalnie opracowanym zbiorze standardów zrównoważonego rozwoju dla dostawców (Supplier Sustainability Standards). Wszyscy nowi dostawcy Mercedes-Benz przed podjęciem decyzji o współpracy są poddawani specjalnym analizom. Audyty te przeprowadza około 700 inżynierów ds. jakości. W razie potrzeby współpracują oni z ekspertami ds. praw człowieka. Warunkiem zawarcia umowy na dostawyz Mercedes-Benz Cars jest wyrażenie zgody na ujawnienie całego łańcucha dostaw, od samej kopalni. Niezbędne wymagania wobec dostawców uwzględniają warunki pracyoraz przestrzeganie praw człowieka. Bezpośredni dostawcy zobowiązują się do stałego relacjonowania i monitorowania standardów zrównoważonego rozwoju w ramach łańcucha dostaw. Odpowiedzialność za zakup surowców do produkcji ogniw akumulatorowych spoczywa na dostawcach, ale koncern Daimler nie pozostawia tu swoich partnerów osamotnionych – zapewnia im wsparcie interdyscyplinarnych zespołów.

O strategii CASE

CASE – oto litery, które kształtują przyszłość mobilności. Kryją się za nimi cztery filary rozwoju: łączność (Connected), jazda autonomiczna (Autonomous), elastyczne użytkowanie(Shared & Services) oraz napęd elektryczny (Electric). Stanowią one integralną część strategii korporacyjnej Daimler AG. Jej celem jest oferowanie klientom intuicyjnych rozwiązań z zakresu mobilności poprzez inteligentne łączenie tematyki, jaką obejmuje CASE.

Mercedes-Benz Cars już teraz odgrywa wiodącą rolę na wszystkich tych obszarach. Przykładowo, wszystkie aktywności w zakresie łączności koncentrują się wokół cyfrowej marki Mercedes me, zapewniającej klientom dostęp do szerokiej, spersonalizowanej oferty usług –za pomocą aplikacji, strony internetowej lub wprost z własnego samochodu.

Mercedes-Benz od lat napędza rozwój jazdy autonomicznej – i ustanowił w tej dziedzinie liczne wzorce. Inżynierowie Mercedesa wykorzystują w tym celu tzw. fuzję czujników. Dane z różnych czujników, takich jak kamery, ultradźwięki oraz radary, są w inteligentny sposób łączonei analizowane. Pozbawiony kierownicy smart vision EQ fortwo zdążył zademonstrować, jak może wyglądać przyszłość współużytkowania pojazdów.

Wynalazca samochodu już teraz odgrywa wiodącą rolę na polu usług współdzielenia. Ich gama sięga od swobodnego car-sharingu (car2go) i przewozu osób (mytaxi) do platformy mobilności (moovel), a liczba użytkowników tych usług wynosi ponad 18 mln osób.

W dziedzinie elektryfikacji Mercedes-Benz wykorzystuje holistyczne podejście – obok markii rodziny pojazdów EQ producent rozwija cały ekosystem, który poza samymi pojazdami obejmuje kompleksową ofertę elektrycznej mobilności. Składają się na nią zarówno inteligentne usługi i jednostki magazynowania energii na użytek prywatny lub firmowy,jak i techniki ładowania oraz zrównoważony recykling. Na drodze do bezemisyjnej mobilnościi osiągnięcia maksymalnej zgodności środowiskowej pojazdów wszystkich klas,w tym użytkowych, koncern Daimler systematycznie realizuje trzypasmową strategię napędów – korzysta z inteligentnej mieszanki najnowszych jednostek spalinowych, w tym częściowo zelektryfikowanych przy pomocy 48-woltowej instalacji, hybryd plug-in EQ Power oraz aut elektrycznych zasilanych energią z akumulatorów lub ogniw paliwowych.