Reklama
Reklama
Reklama
2018 - spektakularny rok SEAT-a: 18 kamieni milowych PDF Drukuj Email
Źródło: SEAT   
04/01/2019 09:45
seat_logo2018 był wyjątkowym rokiem w historii SEAT-a. Hiszpanie wyodrębnili ze swojej oferty markę CUPRA i wprowadzili na rynek flagowego, dużego SUV-a Tarraco. SEAT, który jest obecny na ponad 80 rynkach, rozwija swoje nowe projekty w Algierii czy Chinach.

W 2018 r. z dumą ogłaszał kolejne inicjatywy w dziedzinie cyfryzacji i connectivity, a jego działalność przyniosła mu ponad 60 nagród. Oto 18 kamieni milowych w ubiegłym już, niezwykłym dla hiszpańskiego producenta, roku.

1 – Szybujące wyniki finansowe

SEAT rozpoczął rok z najlepszymi wynikami w swojej historii, z zyskiem po opodatkowaniu w wysokości 281 milionów euro, sprzedażą 470 000 pojazdów i obrotem ponad 9,5 miliarda euro w 2017 r. Do września rezultaty finansowe potwierdzały tę pozytywną tendencję. Prawdopodobnie marka zamknie rok 2018 z najlepszymi wynikami sprzedaży w swojej historii, po przekroczeniu w listopadzie wolumenu sprzedaży z całego 2017 roku, dostarczając 492 300 pojazdów.
An-amazing-year-for-SEAT 003_HQ
2 – Witaj, Tarraco!

SEAT zaprezentował swojego długo wyczekiwanego dużego SUV-a. SEAT Tarraco, który został flagowym modelem marki, zadebiutował w Tarragonie, mieście, z którym jest związany swoją nazwą. Po raz pierwszy w historii producenta wybrano ją w głosowaniu podczas globalnego konkursu #SEATseekingName, w którym napłynęło ponad 146 000 pomysłów na nazwę od miłośników SEAT-a z całego świata. Tarraco, obok modeli Ateca i Arona, uzupełnia gamę SUV-ów producenta, a jego produkcja rozpoczęła się w zakładzie w Wolfsburgu w połowie października. Pierwsze zarejestrowane egzemplarze wyjadą na drogi na początku 2019 r.

3 – CUPRA, narodziny wyjątkowej marki

Uosobienie ekspresji sportowego stylu SEAT-a, CUPRA, została zaprezentowana jako nowa marka, zyskując unikalną osobowość. Stworzona, aby urzekać entuzjastów motoryzacji i wszystkich tych, którzy szukają marki, która jest oryginalna, wyrafinowana, pełna pasji i sportowego ducha. Jej pierwszy model, CUPRA Ateca, pojawił się w salonach dealerskich w październiku. Natomiast już w 2020 r. na tor podczas nowej serii wyścigów elektrycznych samochodów turystycznych wyjedzie model eTCR.

4 – Rozwój struktury zarządzania

Prezes zarządu Grupy Volkswagen, dr Herbert Diess, został w czerwcu wybrany na przewodniczącego zarządu SEAT. Ponadto prezes SEAT-a Luca de Meo został od lipca nowym prezesem zarządu Volkswagen Group España Distribución, co czyni go największym przedstawicielem Volkswagen Group w Hiszpanii.

5 – Ni hao, Chiny

Volkswagen Group China, SEAT i JAC nawiązali współpracę, aby wspólnie promować mobilność elektryczną w Chinach. Podpisali dwa strategiczne porozumienia w Berlinie i Madrycie w 2018 r., w których zapowiedziano wejście SEAT-a, partnera w spółce joint venture JAC Volkswagen, na chiński rynek w 2021 r. Trzej partnerzy będą współpracować przy elektryzowaniu pojazdów SEAT-a. Ponadto położono już kamień węgielny pod budowę nowego centrum badawczo-rozwojowego w Hefei.

6 – Orientacja na Afrykę

SEAT został wyznaczony przez Grupę Volkswagen do kierowania rozwojem konsorcjum w Afryce Północnej. Producent dynamicznie rozwija się w Algierii, gdzie w fabryce Grupy Volkswagen w Relizane montuje Aronę, Leona (w tym jego wersję CUPRA), Atecę oraz Ibizę. Od momentu otwarcia fabryki w 2017 r. wyjechało z niej ponad 60 000 modeli Volkswagen Golf, Polo, Tiguan, Passat i Caddy; Škoda Octavia, Rapid i Fabia; Audi A3 i Q2.

7 – SEAT w Norwegii: pięć kliknięć

Kontynuując międzynarodową ekspansję firmy, SEAT w kwietniu wszedł na norweski rynek, kraju wzorcowego w odniesieniu do trendów i mobilności przyszłości. Dzięki formatowi dystrybucji opartemu na handlu elektronicznym, producent umożliwia kupowanie samochodu przez 24 godziny na dobę, 365 dni w roku. Prosta struktura i intuicyjna obsługa platformy pozwalają na sfinalizowanie zakupu w zaledwie 10 minut po pięciu kliknięciach.

8 – Connected cars zwiększają obroty

Po pionierskiej integracji nawigacji WAZE w SEAT-ach, hiszpański producent nie zwolnił tempa we wdrażaniu rozwiązań z zakresu Connectivity. Chwilę później do jego pojazdów trafił Shazam, jedna z najpopularniejszych aplikacji do rozpoznawania muzyki. W listopadzie klienci w Hiszpanii, Włoszech i Francji, a także w Wielkiej Brytanii i Niemczech mogli już skorzystać z asystenta głosowego Alexa by Amazon, optymalizującego czas spędzony za kierownicą i ułatwiającego dostęp do wielu funkcji przydatnych podczas jazdy samochodem.

9 – Anioł stróż, zero wypadków

Na listopadowym kongresie Smart City Expo w Barcelonie SEAT zaprezentował rozwiniętą wersję swojego prototypu „Anioła Stróża”. Cristobal, bo o nim mowa, jest wyposażony w szereg zaawansowanych asystentów wspierających zapewnienie bezpieczeństwa na drodze i zmniejszenie ryzyka wypadków. Najnowsza wersja prototypu, przetestowana w ramach partnerstwa z Telefónica, jest wspierana technologią 5G pozwalającą na połączenie pojazdu i jego otoczenia.

10 – Szybkie przemieszczanie się z SEAT-em

Podczas kongresu marka zaprezentowała także nowego SEAT-a eXS napędzanego przez Segway. e-KickScooter, który sygnalizuje pierwszy krok SEAT-a w strategii mikromobilności, ma zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na szybkie środki transportu w mieście. 

11 – Mobilność w ruchu

Odkąd powstał pod koniec 2017 r., SEAT Metropolis: Lab Barcelona pracuje nad rozwiązaniami, dążącymi do poprawy mobilności w mieście. Jego początkowe projekty to autobus na żądanie: inicjatywa, której celem jest poprawa efektywności transportu publicznego dzięki usłudze, która dostosowuje się do wymagań użytkowników. Kolejnym pomysłem było udostępnienie aplikacji, umożliwiającej osobom, które mieszkają i pracują niedaleko siebie, wspólne dojeżdżanie do pracy.

12 – Respiro, czyli carsharing od SEAT-a

W 2018 roku SEAT ogłosił utworzenie XMOBA, niezależnej spółki zajmującej się opracowywaniem i testowaniem nowych, inteligentnych usług mobilnych. W ramach działań zakupiła ona Respiro – pionierską usługę, umożliwiającą wynajem samochodów na godziny w Madrycie. W przyszłości usługa może pojawić się na kolejnych rynkach, pomagając SEAT-owi zdywersyfikować swój model biznesowy i dotrzeć do klientów nowymi kanałami.

13 – Hola, Dr. Vollmer!

Dr Christian Vollmer został w marcu nowym wiceprezesem działu produkcji i logistyki SEAT. W fazie cyfrowej transformacji i zaangażowania w koncepcję Industry 4.0 będzie on również odpowiedzialny za wspieranie inicjatyw związanych ze zrównoważonym rozwojem środowiskowym i wyzwaniami przyszłej mobilności, a także nadzór nad produkcją we wszystkich centrach produkcyjnych SEAT-a. Przybycie Dr. Vollmera następuje również po ogłoszeniu dr. Rainera Fessela dyrektorem fabryki w Martorell.

14 – 25 lat Martorell, 10 milionów samochodów

Fabryka Martorell, serce SEAT-a, obchodziła w 2018 roku swoje 25-lecie. Pracuje tam około 12 500 osób, łącząc fabrykę z centralnymi usługami firmy. W 25-letniej historii w fabryce powstało ponad 10 milionów samochodów z 39 modeli w różnych wersjach. Dziś fabryka jest wzorcem w duchu koncepcji Industry 4.0, motorem wzrostu na rzecz generowania zatrudnienia i rozwoju przemysłowego oraz zakładu, który jest wydajny, zrównoważony i przyjazny dla środowiska.

15 – Audi A1 produkowane w Martorell

Sportowy, nowy, kompaktowy model Audi A1 jest od października produkowany wyłącznie w fabryce SEAT-a i dystrybuowany na wszystkie rynki, na których jest sprzedawany, co pozytywnie przyczynia się do zwiększenia wielkości eksportu zakładu, który wynosi już ponad 80%. Audi A1 to drugi samochód premium wyprodukowany w Hiszpanii po Audi Q3, który również zjechał z linii montażowej w Martorell.

16 – SEAT Ibiza, zdobywca drugiego miejsca w kategorii Samochód Roku 2018

Mijający rok przyniósł wiele nagród dla najbardziej kultowego modelu SEAT-a – Ibizy. Po zakończeniu 2017 r. nagrodą ABC Best Car of the Year 2018, najbardziej prestiżowym wyróżnieniem w hiszpańskim sektorze motoryzacyjnym, Ibiza nadal otrzymywała nagrody przez cały rok: finalista Car of the Year 2018, Best Supermini by What Car (Wielka Brytania), Firmenauto des Jahres 2018 w Niemczech, Citadine de Réference w La Revue Automobile we Francji, Najlepszy Samochód Roku w Katalonii 2018, Nagroda Best Cars 2018 Motorpress Ibérica w kategorii Best Utilitarian lub Schibsted Motor Awards w kategorii Best Small lub Kompaktowy samochód.

17 – Pierwszy na świecie miejski SUV z napędem CNG

Podczas salonu samochodowego w Paryżu swój globalny debiut miał SEAT Arona TGI, pierwszy na świecie miejski SUV wyposażony w hybrydowy silnik zasilany sprężonym gazem ziemnym (CNG) i benzyną. Ponadto SEAT podpisał umowy partnerskie ze Snam i AFGNV w celu promowania naturalnego gazu ziemnego i biogazu we Włoszech i we Francji.

18 – CARS, więcej niż samochody

W 2018 r. SEAT obchodził pierwszą rocznicę istnienia centrum opieki zdrowotnej CARS, dzięki któremu firma stała się pionierem w dziedzinie profilaktyki medycznej i modelem zdrowego przedsiębiorstwa. Ponadto komitet naukowy SEAT-a przeprowadza badanie MedCARS w celu określenia korzyści płynących ze zdrowego trybu życia dla pracowników i ogółu społeczeństwa. Co więcej, ponad 2000 pracowników Grupy Volkswagen w Hiszpanii również korzysta z usług zdrowotnych, które SEAT zapewnia wszystkim swoim pracownikom.

Rok 2018 był rokiem wyjątkowym dla SEAT-a. Rok 2019 zapowiada się jednak nie mniej ciekawie. Klientów i miłośników hiszpańskiej marki czekają nowości ze znaków zarówno CUPRY, jak i SEAT-a. Niekwestionowaną gwiazdą nowego roku będzie kolejna generacja modelu Leon – sprzedażowego bestsellera SEAT-a. Nowy Leon wprowadzi hiszpańska markę na zupełnie nowy poziom designu i technologii. Na polskie drogi wyjedzie w drugiej połowie roku.