audi logo W trudnych warunkach roku 2017, koncern AUDI AG powiększył swe przychody oraz zyski. Przychody ze sprzedaży po raz pierwszy przekroczyły próg 60 mld euro i w osiem lat wzrosły ponad dwukrotnie.

Dzięki zyskowi operacyjnemu rzędu 5,1 mld euro przed odliczeniem strat nadzwyczajnych, odpowiadająca mu stopa rentowności operacyjnej ze sprzedaży wyniosła 8,4 procent i zmieściła się tym samym w docelowym przedziale. Jeśli uwzględnić w rachunkach rynek chiński ujęty w wyniku finansowym, to marża operacyjna wzrosłaby o kolejny punkt procentowy. W wyniku zaktualizowanych założeń dotyczących wyceny umów ugodowych dotyczących emisji spalin przez silniki wysokoprężne V6 3.0 TDI w Ameryce Północnej, w roku 2017 Audi uwzględniło dodatkowe rezerwy w wysokości 387 mln euro. Po uwzględnieniu tych strat nadzwyczajnych, zysk operacyjny wyniósł 4,7 mld euro, a stopa rentowności operacyjnej ze sprzedaży 7,8 procent. W roku 2018, Audi wprowadzi na rynek więcej nowych modeli niż kiedykolwiek dotąd i wkroczy w erę elektrycznej mobilności. W obliczu konieczności ambitnego zarządzania wieloma premierami rynkowymi, ale też wycofania starych modeli, producent ponownie oczekuje pełnych wyzwań dwunastu miesięcy, zanim począwszy od roku 2019 zaznaczy się długofalowy, pozytywny wpływ ofensywy modelowej na wskaźniki sprzedaży i na zyski. Audi inwestuje w przyszłość i kompleksowym programem działań toruje drogę dla mającej przynosić większe zyski przebudowy swojego modelu biznesowego, zgodnej z założeniami strategii „Audi. Przewaga. 2025”.

„W roku 2017 dowiedliśmy siły naszego przedsiębiorstwa, a przede wszystkim opracowaliśmy konsekwentny plan ramowy na nadchodzące lata” – mówi Rupert Stadler, prezes zarządu AUDI AG. „W czasach gwałtownego przełomu w naszej branży, chcemy być w jej czołówce. Do roku 2022 planujemy wydać ponad 40 mld euro na działania rozwojowe i inwestycje. Plan Działań i Transformacji ma nas przygotować do tej misji.”

Celem Planu Działań i Transformacji Audi jest osiągnięcie do roku 2022 zysku wyższego łącznie o 10 mld euro oraz przyspieszenie zmian organizacyjnych z myślą o przyszłych modelach biznesowych. „Sprawnie i konsekwentnie realizujemy nasz program działań, jesteśmy coraz wydajniejsi i inwestujemy uwolnione zasoby w nowy, opłacalny wzrost. To pozwoliło nam, przy niezmienionym budżecie, zainicjować prace nad czterema nowymi modelami i wariantami” – mówi Alexander Seitz, członek zarządu AUDI AG ds. finansów, IT i integralności. Audi chce się utrzymać w przedziale od 8 do 10 procent stopy rentowności, nawet pomimo perspektywy rosnących nakładów. Plan Działań i Transformacji zakłada, że np. w procesie rozwoju technicznego wydajność wzrośnie aż o 30 procent, m. in. poprzez intensyfikację zastosowań rozwiązań wirtualnych. Uwzględniając intensywną fazę transformacji w jakiej znajduje się całe przedsiębiorstwo, Audi do 2025 roku zwiększy swój budżet na dokształcanie pracowników o jedną trzecią, tj. do kwoty 0,5 mld euro.

Techniczną awangardą Planu Działań i Transformacji jest Audi Aicon. Ten pojazd studyjny pokazany na Międzynarodowej Wystawie Motoryzacyjnej we Frankfurcie w roku 2017, to ucieleśnienie wizji Audi, jak wyglądać będzie mobilność przyszłości i wartość dodana spod znaku premium. Inspirując się tym modelem, Audi w ramach długofalowego planowania modelowego założyło zaprojektowanie luksusowego, w pełni elektrycznego i w pełni skomunikowanego, przestronnego pojazdu długodystansowego.

Audi znacznie poszerzyło również swoją Mapę drogową mobilności elektrycznej. Marka ściśle współpracuje z Porsche i z Volkswagenem na rzecz mobilności elektrycznej jutra. Wspólnie, wykorzystując efekt synergii koncernowej, opracowywane są architektury pojazdów skrojone na miarę jazdy elektrycznej. Już w roku 2025, Audi oferować będzie ponad 20 zelektryfikowanych modeli, które jak się zakłada będą stanowiły jedną trzecią sprzedaży. Zapowiedzią tego procesu będzie zapowiedziany na tegorocznej konferencji prasowej dynamiczny, sportowy, czterodrzwiowy pojazd Gran Turismo z czysto elektrycznym napędem. Jego produkcja rozpocznie się na początku przyszłego roku w Böllinger Höfen pod Neckarsulm. „Elektrycznym modelem e-tron GT dokonujemy bardzo progresywnej interpretacji sportowego ducha, wprowadzając jednocześnie naszą sportową markę Audi Sport w przyszłość” – mówi Rupert Stadler.

Kluczowymi decyzjami podjętymi w ubiegłym roku w Chinach, cztery pierścienie rozpoczęła kompleksową ofensywę rynkową. Wraz ze swym partnerem joint venture, koncernem FAW, Audi rozbuduje na tamtejszym rynku swoją ofertę modelową, przede wszystkim w zakresie zelektryfikowanych napędów i sportowych samochodów terenowych. Na nadchodzące pięć lat zaplanowano dziesięć wariantów SUV-ów, w tym siedem miejscowej produkcji. W ten sposób, produkowana na miejscu przez FAW-VW gama modeli Audi, do roku 2022 powiększy się ponad dwukrotnie. Dzięki utworzeniu nowej firmy dystrybucyjnej oraz joint venture świadczącego usługi z zakresu mobilności i usług cyfrowych, Audi i FAW Group przygotowują na nowo działalność biznesową w Chinach, także strukturalnie, do kolejnego etapu wzrostu. Ponadto AUDI AG prowadzi konstruktywne rozmowy o przyszłej współpracy z SAIC, tak by dalej zwiększać swoje zaangażowanie na chińskim rynku.

W tym roku Audi, wprowadzając na rynek ponad 20 modeli, rozpoczyna największą ofensywę modelową w całej swej dotychczasowej historii. W samych tylko sześciu głównych seriach produkcyjnych, marka zaprezentuje nowe modele i sukcesywnie rozpocznie ich produkcję. Pod koniec roku 2018 na rynku pojawi się Audi e-tron – pierwszy w pełni elektryczny, seryjny model spod znaku czterech pierścieni. SUV ten ma możliwość szybkiego ładowania o mocy do 150 kW i dzięki temu, w czasie krótszym niż pół godziny, gotowy jest do dalszej, długiej podróży. E-tron produkowany jest całkowicie neutralnie pod względem emisji CO2 w zmodernizowanych zakładach Audi w Brukseli, gdzie odbywa się także montaż jego akumulatora. W węgierskiej miejscowości Győr, Audi Hungaria jest gotowe do podjęcia produkcji elektrycznej jednostki napędowej dla tego SUV-a. 

Przestawienie zakładów w Brukseli na produkcję Audi e-tron oznacza, że koncern w trakcie roku 2018 na nowo przydzieli poszczególnym zakładom produkcję ważnych modeli, tak by dalej optymalizować wydajność produkcji. Nowa generacja Audi A1, dotąd produkowanego w Brukseli, będzie zjeżdżała z taśmy fabryki SEAT-a w hiszpańskim Martorell. Z kolei produkowane tam obecnie Audi Q3, od zmiany modelu wytwarzane będzie w Audi Hungaria. Audi A3 Limousine od początku roku 2019 produkowane będzie w kooperacji: w obecnym miejscu, tj. w Győr oraz w zakładach w Ingolstadt. Podsumowując plany nowości w programie modelowym i w sieci produkcyjnej, Alexander Seitz podkreśla: „2018, to rok dla naszego koncernu wyjątkowy. Wymaga od Audi nakładu mnóstwa dodatkowych sił, które jednak w długoterminowej perspektywie, począwszy od roku 2019, powinny przynosić spodziewane zyski.”

W ubiegłym roku finansowym, pomimo zaplanowanej wymiany generacyjnej wielu modeli, sprzedaż Audi wzrosła o 0,6 procent i osiągnęła rekordową wartość 1 878 105 (2016: 1 867 738) egzemplarzy. Podczas gdy nadzwyczajne efekty związane z strategicznymi zmianami w Chinach negatywnie wpłynęły na pierwszą połowę roku, silny wzrost globalnego popytu na SUV’y i dalszy wzrost sprzedaży Audi na kurczącym się rynku amerykańskim, miały pozytywny wpływ na sprzedaż. Pomimo niesprzyjających warunków walutowych, przychody Audi wzrosły o 1,4 procent, do 60 miliardów 128 milionów euro w 2017 r. (2016: 59 mld 317 mln euro), po raz pierwszy w historii przekraczając 60 miliardów euro, notując jednocześnie ponad dwukrotny wzrost w ciągu ostatnich ośmiu lat. W roku 2009 Audi odnotowało przychody w wysokości 29 mld 840 mln euro.

Zysk operacyjny za rok 2017, przed odliczeniem strat nadzwyczajnych, wynosi 5 mld 058 mln euro (2016: 4 mld 846 mln), co daje wzrost o 4,4 procent. Stopa rentowności operacyjnej ze sprzedaży przed odliczeniem strat mieściła się w ubiegłym roku w strategicznym przedziale docelowym od 8 do 10 procent i wzrosła do 8,4 procent (2016: 8,2%). Jeśli uwzględnić w rachunkach rynek chiński ujęty w wyniku finansowym, to marża operacyjna wzrosłaby o kolejny punkt procentowy.

Efektem zainicjowanego w 2016 roku programu SPEED UP! mającego na celu zwiększenie dyscypliny kosztowej, były w roku 2017 oszczędności w wysokości blisko jednego miliarda euro. Przyczyniły się do tego przede wszystkim osiągnięty już wzrost wydajności w zakresie badań i rozwoju oraz niższe koszty sprzedaży. SPEED UP! z sukcesem zakończono z końcem roku, a jego założenia przeniesiono do Planu Działań i Transformacji.

W odniesieniu do porozumień ugodowych dotyczących emisji spalin przez silniki wysokoprężne V6 3.0 TDI w Ameryce Północnej, w 2017 r. w obliczu rozbudowanych i technicznie złożonych programów wykupu i modernizacji, AUDI AG zaktualizowało założenia wyceny rezerw w swoim bilansie. Doprowadziło to do strat nadzwyczajnych w kwocie 387 milionów euro. Kwota ta obejmuje wydatki i rezerwy na środki techniczne oraz na ryzyko związane z kwestiami prawnymi. W ubiegłym roku, w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym Audi, uwzględniono straty nadzwyczajne o wartości 1 mld 794 mln euro. Oprócz tematyki silników wysokoprężnych V6 3.0 TDI w Ameryce Północnej, były one również powiązane z potencjalnie wadliwymi poduszkami Takata. W roku 2017, wynik końcowy pokazuje zysk operacyjny w wysokości 4 mld 671 mln euro (2016: 3 mld 052 mln euro) i stopę rentowności operacyjnej ze sprzedaży 7,8 procent (2016: 5,1%). Audi osiągnęło zysk przed opodatkowaniem w wysokości 4 mld 783 mln euro (2016: 3 mld 047 mln euro). Wzrost wynika nie tylko z obniżenia kwot strat nadzwyczajnych, ale również z poprawy wyniku finansowego.

Za duży wkład w sukces przedsiębiorstwa w trudnym roku 2017, Audi nagrodziło także załogę. Udział w zysku Audi w przypadku wykwalifikowanego robotnika niezależnie od płci, w niemieckich zakładach wzrósł do kwoty 4770 euro (2016: średnio 1850 euro wraz z premią szczególną 1300 euro). W spółkach zależnych obowiązują podobne porozumienia dotyczące udziału załogi w zysku.

Koncern AUDI AG w roku 2017 po raz kolejny udowodniło swą wysoką zdolność do samofinansowania. W kontekście ofensywy produktowej i restrukturyzacji sieci produkcyjnej, wydatki inwestycyjne wyniosły 3,9 mld euro (2016: 3,4 mld). W tym samym czasie firma osiągnęła znacząco dodatnie przepływy pieniężne netto wysokości 4,3 mld euro (2016: 2,1 mld). Na ten kluczowy wskaźnik wyników, wpływ miały wysokie, jednorazowe efekty: sprzedaż mniejszościowego udziału w Volkswagen Group Services S.A. (Belgia) po stronie pozytywów oraz spodziewane wypłaty odszkodowań związanych ze sprawą silników Diesla po stronie negatywów. Po skorygowaniu nadzwyczajnych obciążeń, przepływy pieniężne netto były wyższe niż w roku poprzednim.

W bieżącym roku finansowym Audi chce osiągnąć rekordową sprzedaż z roku 2017, choć ma świadomość, że liczne zmiany modelowe będą początkowo wpływać obciążająco na jej wielkość. Przychody ze sprzedaży powinny lekko wzrosnąć. Realizując Plan Działań i Transformacji, mimo wysokich kosztów początkowych i nakładów na przyszłość, Audi chce utrzymać wysokość stopy rentowności operacyjnej ze sprzedaży w przedziale docelowym od 8 do 10 procent. Przy konsekwentnym skupieniu się na realizacji strategii i na wyznaczonych priorytetach, Audi przewiduje, że stosunek wydatków na badania i rozwój do przychodów znajdzie się nieco powyżej strategicznego wskaźnika od 6,0 do 6,5 procent obrotu. Przewiduje się również, że stosunek nakładów inwestycyjnych do przychodów będzie umiarkowanie przekraczał docelowy wskaźnik wynoszący od 5,0 do 5,5 procent. Przepływy pieniężne netto powinny wynosić od 2,7 miliarda do 3,2 miliarda euro.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Mondi Simet Sp. z o.o.
PW TYREX Sp. z o.o.
Pol-Technology Sp. z o.o.
YETICO S.A.
item Polska Sp. z o. o.
VEOLIA Water Technologies Sp. z o.o.